سوال و پاسخ: چگونه پیش دیابت را معکوس کنیم

5 ژوئن 2020 - سوال از پزشکان مایو کلینیک: من یک مرد 36 ساله هستم که اخیراً مبتلا به پیش دیابت شده ام. آیا راهی برای معکوس کردن این شرایط وجود دارد تا در نهایت به دیابت مبتلا نشوم؟ پزشک من می گوید من احتمالاً یک سال یا بیشتر در مرحله ی پیش دیابت باقی خواهم ماند.

پاسخ: گامهایی وجود دارد كه می توانید برای كاهش روند پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 انجام دهید. حتی ممکن است بتوانید پیشرفت آن را متوقف یا حتی پیش دیابت را معکوس کنید. این مهم است زیرا به محض ایجاد دیابت نوع 2 ، این بیماری می تواند منجر به عوارضی شود که باعث مشکلات جدی در درازمدت برای سلامتی شما گردد.

دیابت وقتی رخ می دهد که سطح قند خون خیلی افزایش یابد. افزایش قند خون در دیابت به دلیل مشکلی است که برای هورمون انسولین، اتفاق می افتد. هنگام غذا خوردن، لوزالمعده انسولین را در جریان خون آزاد می کند. این هورمون به قند اجازه می دهد تا وارد سلول های شما شود و مقدار قند خون را کاهش دهد.

در دیابت نوع 2 ، لوزالمعده انسولین کافی ایجاد نمی کند، و بدن نمی تواند آنطور که باید از انسولین استفاده کند. این بدان معناست که قند نمی تواند به داخل سلول ها منتقل شود و در خون تجمع می یابد. پیش دیابت وضعیتی است که قند خون در آن از حد طبیعی بالاتر است اما به اندازه کافی بالا نیست که بتوان آن را دیابت نوع 2 دانست. افرادی که به پیش دیابت مبتلا هستند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

در این شرایط قند خون می تواند برای مدتی در سطح پیش دیابت باقی بماند. اگرچه پیش دیابت همه خطرات ناشی از بیماری کامل دیابت را به همراه ندارد، اما پیش دیابت نیز برای بدن بی ضرر نیست. صدمه ای که دیابت به بدن شما وارد می کند ممکن است از مرحله ی پیش دیابت آغاز شود، به خصوص عوارضی که بر رگ های خونی، قلب و کلیه ها تأثیر می گذارند.

خبر خوب این است که روش هایی برای معکوس نمودن پیش دیابت وجود دارد. برخی از تغییرات سبک زندگی می تواند سطح قند خون شما را کاهش داده و خطر ابتلای شما را به دیابت کاهش دهد.

یک نکته ی مهم رسیدن به وزن سلامت و حفظ آن است. علت اصلی دیابت نوع 2 کاملاً مشخص نیست، اما اضافه وزن در آن نقش دارد. در افرادی که اضافه وزن دارند، بدن ممکن است به دو تا سه برابر بیشتر انسولین نسبت با افرادی با وزن سالم نیاز داشته باشد. بنابراین لوزالمعده سعی می کند انسولین اضافی بیشتری را تولید کند، که ممکن است فراتر از ظرفیت کاری آن باشد و سلولهای تولید کننده ی انسولین خسته شده و مرگ آنها آغاز می شود. مرگ سلولهای بتا وضعیت را بدتر می کند زیرا دیگر لوزالمعده سلول های کمتری برای ساخت انسولین دارد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که سلولهای چربی در افراد چاق و کسانی که دارای مولکولهای چربی شکمی بیشتری هستند، می توانند به لوزالمعده آسیب برساند. بنابراین هرچه چربی شکمی شما بیشتر باشد، احتمال آسیب به لوزالمعده نیز بیشتر است.

در صورت نیاز به کاهش وزن، تغییر در عادات غذایی اغلب لازم است. از یک رژیم غذایی سالم تبعیت کنید که سرشار از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل باشد. برای راهنمایی، با یک متخصص تغذیه در این مورد مشورت کنید. برای حفظ وزن سالم، مرتباً ورزش کنید. برای کسب بهترین نتیجه، بیش از 150 دقیقه یا بیشتر به فعالیتهای بدنی هوازی متوسط ​​در هفته یا حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته بپردازید. اگر شمارش قدم ها در طول روز را به عنوان روشی برای نظارت بر فعالیتها حساب کنید، احتمالاً به 10،000 تا 15،000 قدم در روز نیاز دارید تا وزن شما کاهش یابد. یکی دیگر از مزایای فعالیت بدنی این است که عضلات می توانند قند را بدون انسولین دریافت کرده و بسوزانند و از فشار بر لوزالمعده بکاهند

کنترل فشار خون بالا و کلسترول بالا می تواند خطر ابتلای شما را به بیماری ها در آینده کاهش دهد. یکی دیگر از عوامل افزایش مقاومت به انسولین سیگار کشیدن است پس سیگار نکشید. برای گرفتن کمک بمنظور ترک سیگار با ارائه دهنده ی خدمات درمانی خود مشورت کنید.

جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 برای سلامتی طولانی مدت شما ضروری است. با گذشت زمان، دیابت نوع 2 می تواند تقریباً بر تمام ارگان های اصلی بدن شما، از جمله رگ های خونی، اعصاب، چشم ها و کلیه ها تأثیر گذارد. در صورت عدم درمان، عوارض دیابت ممکن است ناتوان کننده یا حتی تهدید کننده ی زندگی باشد. اما اگر سطح قند خون خود را پایین بیاورید، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض احتمالی آن بطور چشمگیری کاهش می یابد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-qa-reverse-prediabetes.html